Stikkord

, , , , , , , ,

(Først publisert i januar 2016, i forbindelse med hans første Norgeskonsert i april 2016.)

‘Outlaw combines Glen Campbell’s ‘70s crossover-country, James Taylor’s breeze-borne melodicism, and George Strait’s neotraditional ranch-hand aesthetics into a laid-back blend.’ (Popmatters.com, The Best Country Music of 2015)

Det første vi legger merke til er navnet. Hvor kult er det ikke å spille countrymusikk og faktisk hete Sam Outlaw? Få karakterer har en like sterk posisjon i amerikansk westernmytologi som outlawen, selve symbolet på en som hever seg over loven, dyrker frihetsidealet og går sine egne veier på tvers av normer og regler er liksom grunnfestet i fortellingen om det autentiske Amerika og selvsagt en egen retning innen countrymusikken.

Men Sam er ingen egentlig Outlaw. Han ble døpt Sam Morgan hjemme i Sør-Dakota, og tok sin avdøde mors pikenavn da han peilet inn mot musikken. Naturlig nok. Han er heller ingen lurvete omstreifer fra Sør-Dakota. Outlaw har bodd i det sørlige California det meste av livet, stiftet familie og skaffet seg en godt lønnet stilling i reklamebransjen. Alt lå til rette for et A4-liv, da han etter å ha bikket 30 bestemte seg å bytte ut jobb og dress med gitar og Stetson på fulltid. Det kler ham særdeles godt, det er som om musikken har levd i denne mannen i alle år og bare ventet på å komme ut.

Outlaw har ikke den typiske hipster-tilnærmingen til countrymusikken, han står nærmere fars gamle musikksamling bestående av stil-ikoner som Charley Pride, Don Williams og Glen Campbell enn kule, skjeggete rabbagaster, og har allerede rukket å spille med veteraner som Clint Black, Asleep at the Wheel og Dwight Yoakam. Særlig sistnevnte er en naturlig referanse, ikke bare i stil og stemme, men også med tanke på hvordan Yoakam bygget karriere som country-artist med base i et eklektisk Los Angeles. For Sam Outlaw og musikken fra det sørlige California så nært sammenknyttet at han like gjerne kaller sin egen stil for ’SoCal Country’.

Sør-California forbindes vel ikke først og fremst for countrymusikk, så slik sett er Outlaw en outsider, men som han sa i et nylig intervju med Taste of Country: ’I might be some dork in a cowboy hat, but if I move to Nashville, I’ll be just another dork in a cowboy hat.’

Områdene i og rundt Los Angeles har da også sine country-tradisjoner, ikke minst med Bakersfield-soundet (Merle Haggard, Buck Owens) som var en forløper for outlaw-countryen – og som sentrum for framveksten av folkrocken på slutten av 1960-tallet med navn som Flying Burrito Brothers, The Byrds og Linda Ronstadt i sentrale roller. Outlaw forsyner seg av begge disse retningene, legg til en bris av mild vestkystpop (Jackson Browne, Eagles, Poco) og moderne, kosmopolitisk påvirkning, så bør han være rimelig godt plassert. Han står på stødig grunn et sted mellom Bakersfield og Laurel Canyon, mellom Glen Campbell og Glen Frey. Det er da heller ikke de mest progressive kreftene som får utløp hos Sam Outlaw, men han framstår som en tradisjonalist som evner å virke både forfriskende og fornyende for dagens ører.

Med dette frodige bakteppet har han gitt ut bemerkelsesverdige Angeleno (sluppet i USA i sommer, ute nå i Europa), et album som knytter countrymusikkens røtter og vestkystens tradisjoner sammen i en moderne setting. Outlaw fikk samlet et herlig lag til innspillingen, inkludert Taylor Goldsmith (Dawes), Bo Koster (My Morning Jacket) og Gabe Witcher fra Punch Brothers, samt ingen ringere enn Ry Cooder og sønnen Joachim som begge spiller og produserer her. Få har omfavnet Los Angeles’ multikulturelle south-of-the-border tilknytning i like stor grad som Ry Cooder, og hans grenseløse holdning kan spores for eksempel i det mariachi-draperte åpningssporet ”Who Do You Think You Are?”

Angeleno er gjennomgående nydelig framført og arrangert, og ikke minst bestående av et sett selvsikre låter av lang holdbarhet, framført av stemme som bærer i seg Californias mange fasetter, både dens solfylte, håpefulle glans – og de knuste drømmene som ligger igjen bak fasadene.

Bjørn Hammershaug

Reklamer